winnaar Teenstraprijs 2010

Teenstraprijs

Elke twee jaar wordt door de Boerderijenstichting Groningen een prijs uitgeschreven voor de mooiste boerderij van Groningen in een bepaalde categorie. Met de prijs worden eigenaren gehonoreerd die op een respectvolle en inspirerende wijze een bestemming hebben gegeven aan een historische boerderij.Daarnaast wil de stichting met deze prijs ook een groter publiek bewust maken van de waarde van oude boerderijen als beeldbepalend element in het Groninger landschap.

Eerder werd de prijs toegekend voor o.a. boerderijen met een bestemming als niet agrarisch bedrijf, en boerderijen die zijn herbestemd als huisvesting voor meerdere huishoudens. In 2012 wordt de Teenstraprijs toegekend aan eigenaren van boerderijen met een horecafunctie (café/restaurant). Voor informatie over de prijsuitreiking zie de Nieuws pagina.

De Teenstraprijs is vernoemd naar Douwe en Aedske Teenstra, die eind achttiende eeuw in Groningen leefden. De broers maakten naam met het inpolderen van het Ruigezand, net onder het Reitdiep. De nieuwe polder werd op voorbeeldige wijze ingericht. Alle aspecten van de inpoldering worden door de broers georganiseerd en uitgevoerd. Na de inpoldering bleken de Teenstra’s opvallend progressief in het leiden van hun grote landbouwbedrijven.

De meeste foto's op deze website zijn van genomineerde boerderijen in de afgelopen jaren. De foto's zijn gemaakt door Erwin Muntinga.

Winnaar Teenstraprijs 2012

Smeerlings Theehuys

De winnaar van de Teenstraprijs 2012 was Smeerlings Theehuys in Smeerling (Onstwedde). Naar het oordeel van de jury sprong Smeerlings Theehuys eruit omdat de horecafunctie zodanig is ingepast dat het authentieke gebouw volledig intact en in zicht is gebleven. De nieuwe bestemming verstoort op geen enkele wijze de grote harmonie tussen het gebouw en de omgeving.